Tabung amal LA

Ahad, 22 Januari 2012

Tutorial Part 2- BAYARAN UPAH

Assalamualaikum...

BAB FAVOURITE SEMUA.. TERIMA UPAH/ BAYARAN GAJI.

TERIMA BAYARAN UPAH.
  
    Ok kali ni Linda nak cerita pasal upah. Belum pernah lagi Linda jumpa orang yang bekerja tak nak upah/ gaji. Even anak Linda yang kecik pun tau minta upah bila diminta tolong. Kecuali orang yang buat kerja sukarela.
    Ni la bab yang paling orang suka. Terima upah/ gaji. Upah/ gaji ni biasanya diterima selepas kita sudahkan kerja yang diberi. Maksudnya, bila kita dah siapkan tugasan yang diberi, barulah kita di bayar gaji. Sama macam kerja kat luar gak.
    Walaupun ada agensi yang menawarkan wang pendahuluan sebelum memulakan kerja, tapi tak berapa digalakkan kerana kita baru bermula, andainya dah 2 3 job kita dapat tu boleh la. Tapi kalo kat freelancer.com kita sangat2 digalakkan untuk request 'milestone' sebabnya untuk langkah keselamatan. Seandainya kita dah buat kerja separuh siap tetiba employer ni prob pulak. Sekurang kurangnya ada back up. Nak tau apa milestone tu korang kena la daftar dulu. Baru korang tau apa yang Linda maksudkan.
    Nak terima bayaran nia ada banyak cara antaranya yang paling senang sekarang ni adalah menggunakan paypal. Linda pun sangat2 meng'suggess'kan korang untuk buka akaun paypal. Selain paypal, bayaran upah juga boleh dibayar melalui cek & western union (freelancer.com sahaja.).


AKAUN paypal.

    Akaun paypal ni berfungsi untuk mengirimkan wang seperti cek dan kiriman wang dari luar negara.
    Sekarang ni kebanyakkan bank di Malaysia dah pun mengiktiraf paypal. Dengan menggunakan paypal kita boleh menerima wang dan membeli barangan di internet.
    Bila pembayaran upah kita dibuat ke akaun paypal, kita boleh pindah wang ke akaun kita dengan segera. Prosesnya dalam masa 2-3 hari bekerja. Pendaftaran untuk akaun paypal adalah percuma. 
    Yuran pengeluaran ke akaun bank pula:
Kurang dari RM400: RM3.00
Lebih dari RM400.00: Percuma

Untuk buka akaun paypal  (klik sini)

p/s Dinasihatkan untuk membuka akaun premier supaya boleh terima bayaran.

Cek Luar Negara

    Seandainya korang memilih untuk dibayar dengan cek, proses ni biasanya ambil masa sampai 14 hari bekerja sebelum cek sampai ke tangan kita.
    Lepas tu tempoh masa yang diperlukan untuk cek di 'clearkan' dan masuk dalam akaun kita lebih kurang dalam 30 hari.
    Yuran tunaikan cek:
Yuran Agen:$10.00
Yuran Bank: RM25.00

    Contoh kita dibayar $150, sebanyak $10 akan di tolak untuk yuran agen. Baki tinggal $140, kemudian ditukar dengan mata wang kita ditolak pula RM25 untuk yuran Bank.
    Kita buat kira-kira sikit ye. Tadi baki kita $140x3.00(tukaran wang)=RM420 RM25=RM395.00.
   Baki yang tinggal adalah RM395.00. Jumlah keseluruhan yang ditolak untuk yuran tunaikan cek luar negara adalah RM55.00. (Rugi sikit la ;)..)


Harap2 apa yang Linda kongsikan sikit sebanyak dapat la membantu ye.. Jangan lupa tuk comment dan follow linda tuk baca entry yang seterusnya ;)



thanks sudi baca entry kaknda, jangan lupa komen ye ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam.. hye semua...

Jangan lupa komen sepatah 2 kata disini ye.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...