Tabung amal LA

Sabtu, 28 Januari 2012

Tutorial Part 3- MEMBINA PROFIL

 Assalamualaikum...

    Hari ini, Linda akan bagi tau serba sedikit macam mana nak buat profil. Kegunaan Profil ni, sebenarnya untuk mengenalkan diri dan kemahiran kita kepada majikan yang akan mengambil kita kerja. Lebih kurang macam resume gitu la.
   



      Photo: 

     Masukkan gambar korang. Majikan nak tau yang mereka bekerja dengan siapa. Gambar profesional dan mesra dapat membantu dalam mewujudkan hubungan baik dengan majikan pada masa depan.

      Kemahiran:  
    Korang kena senaraikan kemahiran dan keupayaan korang. Sebagai contoh, Web designer akan senaraikan kemahiran yang dia mahir, dan penulis akan menggunakan ruang ini untuk menyenaraikan jenis penulisan dan penyuntingan yang telah dilakukan.
  
                 Sejarah Pekerjaan:  
    Senarai kerja yang lalu, projek dan latihan. Secara ringkas senarai tanggungjawab sebelumnya dan pencapaian korang. Jika korang pernah bekerja untuk syarikat-syarikat yang terkenal, pastikan yang korang masukkan sekali.(kira bonus la tu)
 
                Portfolio: 

     Mulakan dengan sekurang-kurangnya tiga hingga lima sampel kerja lampau yang-terbaik menunjukkan kualiti dan pelbagai keupayaan korang. (Kalau ada)
     

                Keterangan korang:  
    Ini adalah ringkasan yang singkat, positif, kreatif kemahiran dan aspirasi korang. Contoh:

   Penulis pemasaran
Saya seorang penulis pemasaran profesional dengan satu dekad pengalaman bekerja dengan jabatan pemasaran dalaman di startups teknologi. Saya bekerja dengan pantas dan cekap, dengan penonton sasaran anda dan keperluan SEO. Kepuasan pelanggan dan kualiti kerja adalah keutamaan saya. Lihat portfolio saya bagi contoh salinan laman web, siaran akhbar, risalah, post blog, kempen pemasaran sosial dan banyak lagi.





    Inilah yang korang kena buat sebelum bid kerja. Profil ni pun sebenarnya memainkan peranan penting dalam pencarian kerja. Bahagian Profil yang disediakan oleh tiap agensi adalah berbeza. Korang isi lah ikut apa yang korang ada berpandukan apa yang Linda tulis kat atas tu.. Profil yang baik, akan membuka peluang yang lebih cerah tuk korang dapatkan kerja. Majikan pastinya akan pilih pekerja yang terbaik untuk menyelesaikan tugasan dorang. Harap entry Linda kali ni berguna tuk korang. Jangan lupa Follow Linda untuk terus baca entry seterusnya..




thanks sudi baca entry kaknda, jangan lupa komen ye ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam.. hye semua...

Jangan lupa komen sepatah 2 kata disini ye.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...