Tabung amal LA

Sabtu, 28 Januari 2012

Tutorial Part 4- CARI KERJA

Assalamualaikum...

       Kali ni Linda nak ajak korang cari kerja pulak.. Kerja yang sesuai dengan Profil korang..
     Pergi ke laman carian kerja (agensi yang korang dah daftar) dan cari pekerjaan yang sesuai dengan kemahiran korang. Sebagai contoh, jika korang seorang admin, korang mungkin boleh cari "Excel" atau "Data Entry." Apabila korang tengok pekerjaan yang berbeza, tanya diri korang:
  •     Adakah kemahiran saya benar-benar sepadan dengan / melebihi apa yang majikan inginkan?
  •     Adakah saya mempunyai masa untuk melakukan kerja ini?
  •     Adakah profil saya mewakili saya secukupnya?
  •     Adakah saya mengambil ujian yang berkaitan dan adakah portfolio saya membantu majikan ini?
  •     Adakah bayaran ini cukup untuk saya?

      Hanya memohon pekerjaan itu jika korang benar-benar yakin bahawa korang boleh menjawab "ya" kepada semua kriteria di atas.
       Sebaik sahaja
korang telah menemui pekerjaan yang sesuai dengan bakat dan kelayakan korang, ambil sikit masa untuk menilai majikan.

  •     Lihatlah sejarah kerja dan maklum balas.
  •     Adakah korang boleh bekerja dengan baik dengan majikan ni?

       Kita tak boleh nak tentukan sapa majikan kita dan bila kita akan bekerja, tapi dengan Profil yang baik dan pemilihan kerja yang betul insyallah, korang akan dapat juga kerja. Jangan berputus asa dalam mencari kerja. Harap entry ni sikit sebanyak dapat mambantu korang dalam mencari kerja. Linda doakan semoga korang dapat kerja dan buat yang terbaik..Insyallah.. Selamat mencari kerja.. Follow Linda untuk entry seterusnya.. 'Cover Letter'. Part yang penting untuk melamar kerja.. :)
thanks sudi baca entry kaknda, jangan lupa komen ye ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam.. hye semua...

Jangan lupa komen sepatah 2 kata disini ye.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...