Tabung amal LA

Isnin, 30 Januari 2012

Tutorial Part 5- CARA NAK BID DAN BUAT COVER LETTER/PROPOSAL

Assalamualaikum...

      Kali ni Linda nak ajar bab yang sangat2 penting. Bid dan Proposal. Kat sini Linda ada sediakan beberapa cara tu meng'bid' kerja dari Freelancer dan Elance. Harap ni dapat bantu korang ye..

CARA BID DI FREELANCER.COM




       Linda harap korang paham ye dengan penerangan dan some image ni. Kalau ada yang tak paham bleh tanya Linda.

CARA BID DI ELANCE.COM




       Yang ni pulak untuk Elance.com

      Ok sekarang untuk buat COVER LETTER/PROPOSAL pulak. Apa yang perlu ada dalam Cover letter/proposal korang:
 
  • Memperkenalkan diri dan menunjukkan minat dalam pekerjaan. 
  • Secara ringkasnya nyatakan mengapa korang adalah seorang calon yang baik. Beri tumpuan kepada pengalaman yang paling relevan, kemahiran tertentu. Tulis pengalaman kerja yang berkaitan dengan kerja yang diminta.
  •  
    Bagitau bila korang free untuk bincangkan pasal kerja dan bila untuk memulakan kerja. Jangan bagi personal contact korang mcm email/ phone num. Itu satu kesalahan -Tunggu majikan panggil tuk interview.
  • Korang boleh attachkan sekali contoh kerja yang berkaitan. Contohnya : Andainya majikan ada doc pdf yang perlu ditukar ke microsoft word tanpa gunakan sebarang sofware, kebetulan korang tau dan ada contoh kerja yang macam tu,korang boleh attachkan untuk majikan tengok. Bagi diaorang confident sikit dengan korang (kiranya macam sokongan gitula.)    

      Ni Linda ada sediakan contoh. Jangan copy paste ye. Ada antara ruangan Cover letter/proposal yang agensi sediakan tak boleh menggunakan copy paste. Jadi korang kenalah rajin sikit tuk menaip. Tak pe latihan tangan..

CONTOH COVER LETTER
     

      Korang boleh create sendiri cover letter yang lebih canggih dan menarik dari ni. Kalo korang tak berapa reti nak tulis bahasa inggeris korang boleh gunakan google translet ni banyak membantu Linda. Nah sekarang apa lagi mula la bid dan cari kerja. Linda harap korang dapat kerja ye. Nanti da dapat gaji jangan lupa belanja Linda makan.. Hehehehehe...

thanks sudi baca entry kaknda, jangan lupa komen ye ^_^

11 ulasan:

  1. Assalamualaikum...
    Nak tanya,
    setakat ni website yang mana linda dah lama wat freelance?
    baru lepas register kat jobdirumah ngan elance.

    email : ohnohafiz@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Website yang Linda dah biasa buat freelance kat Freelancer.com. Sejujurnya pada Linda kat situ lebih banyak job yang mudah2 tapi nak kena pandai pilih. Jangan give up ye.. Andainya sekali 2 mintak tak dapat teruskan usaha insyallah ada kerja untuk kita.. Memula pun Linda mcm tu gak. Harap ni dapat membantu ye ;)

      Padam
  2. okay... baru register kat freelancer.com.
    yang paypal tu camne lak ek?

    BalasPadam
  3. https://www.paypal.com/my/

    Boleh register kat sini. Pakai debit/Credit card. Sekarang ni mana2 bank card pun ada visa/master kan. Linda suggestkan register yang premier. Boleh digunakan untuk pembelian dan penerimaan wang

    BalasPadam
  4. Oh no.. Boleh tengok kat Macam mana nak register acc paypal. Linda baru update. Harap ini dapat membantu ye..

    BalasPadam
  5. Salam, Pn Linda..
    Sya dh register kt Freelancee.com.bila dh bid akan dpt email dan pasword utk ditaip image,maslahya kurang yakin image yg dikehendaki itu kena disiapkan pd ari yg sama @ blh disambung pd keesokan arinya??Harap Pn Linda dpt membantu..

    BalasPadam
  6. Zarumi Collection... Tak pe pelan2... Awak boleh update bila free... ^_^

    BalasPadam
  7. X paham,setiap ap yg BID ini ade timeline bukan,,So Pn Linda kalu wat image tu utk $5 us bape jam boleh siap???Penjelasan.

    BalasPadam
  8. Timeline macam mana?? Linda tak berapa paham maksud Sya.. Kebiasaannya org yang tawarkan kerja tu memang ada time closed bid.. Biasa tiap kerja ada dateline yang dorg tetapkan contohnya entry name list must finish in 1 week... HA mcm tu la lebih kurang...

    BalasPadam
  9. Salam akak . Sy nak tanya. If BID kita dipilih , dia akan hantar ke email kita ke ? Ramai lah yang mintak job tu. Macam susah nak dapat jea . HUHU .

    BalasPadam
  10. salam kak, nk btanye..dftar ng Freelancee.com. ni free ke kne bayar? ni salah satu dr items jobdirumah ke? sy kurang jelas..

    BalasPadam

Salam.. hye semua...

Jangan lupa komen sepatah 2 kata disini ye.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...